FAQ / elarm™ trådlöst larmsystem, vanliga frågor & svar


Vilka fördelar har denna typ av larm?
Kostnaden!
En stor fördel är såklart att du äger ditt larm direkt, och ej får några månadskostnader därav såvida du inte själv vill genom t ex SIM-kortsabonnemang eller koppling till larmcentral.

Många tycker även det är en klar fördel att man förstår sitt larm själv, även på en viss teknisk nivå. Det är väldigt enkelt att byta ut delar, komplettera med en extra detektor eller ställa in huvudenheten så att den passar ens livssituation och lokalerna även över tid. Du kommer märka att det är förvånansvärt lätt när man väl gjort en ändring. Att t ex lägga till en detektor löser du på en minut, när du väl förstått hur det fungerar.

Vilka nackdelar har denna typ av larm?
Vi brukar säga att larmet i vår mening har 2 nackdelar jämfört med de larm vi ser från kollegor som debiterar en månadskostnad;
För det första är huvudpanelens språk på engelska. Det finns förklarande ikoner, t ex ett öppet hänglås över texten "Disarm", som gör det förståeligt även om du har begränsade engelskakunskaper.
Det talade meddelande som spelas upp om enheten ringer upp en mottagare vid larm spelar du in själv i huvudenheten - så det är såklart på det språk du vill.
Manualen är på svenska, och den beskriver på ett väldigt pedagogiskt sätt hur du handhar larmet.

En annan nackdel kan vara att du normalt ej har detta larm direktkopplat till larmcentral eller väktarutryckningar. Bor du centralt och/eller blir garanterad utryckning inom en viss tid om något händer, är det såklart en fördel som förvisso kostar pengar.
Å andra sidan kan det snarare vara en fördel att larmet meddelar dig, en granne, släkting eller vän om något händer då denne kan ha betydligt kortare inställelsetid för att ta reda på om polis behöver påkallas?

Hur aktiveras och de-aktiveras larmet?
Det finns flera sätt;
* Genom att hålla en RFID-bricka mot huvudenheten ett ögonblick.
* Genom att trycka på en fjärrkontroll.
* Genom att slå in rätt kod på huvudenheten.
* Genom mobilappen.
* Genom att skicka ett SMS till huvudenheten.
Vilket sätt du använder väljer du själv, och det skiljer sig nog åt beroende på situation. Normalt när du kommer hem stänger du troligen av det genom att ha RFID-taggen i nyckelknippan och röra den mot huvudenheten.
Eller så föredrar du att ta upp mobilen och de-aktivera den vägen. Eller genom att slå in rätt kod på touchpanelen på huvudenheten.
Har du en fjärrkontroll på sängbordet när du sover, och har nattlägets skalskydd aktiverat, de-aktiverar du vanligast genom att trycka på fjärrkontrollen.

Är du bortrest och någon besökare ska in i fastigheten de-aktiverar du på distans genom antingen mobilappen eller via SMS.

Hur lång tid har jag på mig att aktivera/de-aktivera larmet?
Det väljer du själv!
På huvudenheten ställer du in hur många sekunder man ska ha på sig vid ankomst för att de-aktivera, samt hur många sekunder man ska tillåtas vara kvar i byggnaden vid pålarmning innan larm utlöses. Ställ in det lagom länge för att man utan att stressa ska hinna ställa ifrån sig t ex matkassar, och ta sig till huvudenheten. Men ej onödigt lång tid.

Vad händer när larmet utlöses?
SMS och/eller samtal går ut till de max 5 mottagare/telefonnummer du ställt in i huvudenheten.
Har du kopplat larmet till ditt WiFi kan du även få en push-notis i din mobiltelefon.
Eventuella sirener går igång, om larmet är inställt på så sätt att det ska låta vilket är valbart i huvudenheten.

Du kan sedan stänga av ett utlöst larm på flera sätt - se svaret på frågan om aktivering/deaktivering en bit upp i denna FAQ.

Information om vad som löst ut larmet och tidsangivelse kommer även sparas i en logg som finns tillgänglig på huvudenheten.

Hur reagerar larmet på husdjur?
Större husdjur, t ex hundar, kan eventuellt utlösa vanliga IR-detektorer.
Rörelsedetektorer som ej reagerar på husdjur finns att köpa av oss som tillbehör!
De vanliga mer känsliga detektorerna som ofta följer med startpaketet kan såklart även riktas så att närmsta delen över golvytan ej ses av detektorn eller också väljer man att ej ha rörelsedetektorer för de ytor där husdjur vistas. Du kan få ett bra skydd genom att istället ha bättre täckning genom andra typer av detektorer, t ex dörr-/fönsterdetektorer.

Kan jag verkligen installera larmet själv?
Våra larm är utformade så att vem som helst som kan hantera en skruvmejsel ska kunna montera och ställa in det själv.
En riktigt bra svensk guide medföljer våra startkit. Den förklarar steg för steg hur du skruvar upp och driftsätter larmet.
Skulle du råka på frågor under tiden har du livstids fri support - kontakta din återförsäljare eller oss så hjälper vi dig skyndsamt!

De monteringsdetaljer du behöver ha, t ex skruvar, medföljer produkterna. Utöver detta krävs endast en vanlig skruvmejsel.

Hur är larmet inkopplat?
Våra larm är trådlösa och använder 433 MHz teknik för bästa täckning. Det betyder att detektorer, t ex rörelsedetektorer, dörr-/fönsterdetektorer eller brandvarnare är trådlösa och drivs av batteri.
Huvudenheten kräver vanligt 230v vägguttag där enhetens transformator (vanlig USB-typ) sätts och kopplas via medföljande kabel. Vidare medföljer i våra startpaket en trådkopplad siren som är tänkt att sitta i närheten av huvudenheten.

Behöver man längre sladd mellan vägguttag och huvudenhet säljer vi längre kablar - fråga din återförsäljare eller oss så hjälper vi dig.

Vad händer om batteriet i en detektor blir dåligt?
Huvudenheten kommer varna dig när batteristatusen försämras. Normalt räcker batterier, beroende på detektortyp och batterikvalitet, mellan 1-3 år.
Om en detektor helt saknar förmåga att kommunicera med huvudenheten t ex pga avsaknad av fungerande batteri, kommer du ej kunna aktivera larmet förrän problemet antingen åtgärdats eller detektorn frånkopplats i huvudenheten.
På detta vis vet du alltid när du aktiverar larmet att allt är i sin ordning och i drift.

Vi och våra återförsäljare säljer alla typer av batterier som förekommer i de detektorer vid saluför - kontakta oss om du behöver byta ut något.

Är det gratis att ha larmet i drift?
Ja! Men vi rekommenderar ändå starkt att du har ett 4G SIM-kort installerat i huvudenheten.
Har du WiFi hemma och larmet kopplat till det kan du helt utan kostnad få push-notis i din mobiltelefon om larmet utlöses. Självklart fungerar även eventuella sirener.

Om du har ett SIM-kort i enheten, t ex billigt kontantkort eller ett iOT-abonnemang (rekommenderas av oss), kan larmet även skicka ut SMS och/eller telefonsamtal till max 5 mottagare vid larm.
Exempelvis i skrivande stund september 2021, finns Telenor iOT som kostar 29 kr/månad.

Tänk på att vissa abonnemang, t ex iOT, är för datatrafik och SMS. Det kan vara så att abonnemanget ej tillåter vanliga samtal, varpå du i ditt larm får ställa in SMS-avisering till mottagarna. Något man normalt ändå gör, då ett samtal riskerar gå till en telefonsvarare nattetid, men det kan vara värt att veta.

Huvudenheten kan även via GPRS kopplas till larmcentral (med påföljande möjlig väktarutryckning). Detta kostar normalt en bra slant och offereras av larmbolag vid intresse.

Kan larmet manipuleras eller störas ut?
Både huvudenheten och detektorerna har manipulationsskydd. Det betyder att om du t ex tar ner huvudenheten från dess placering, klipper av en sladd (enheten har batteribackup), tar sönder eller tar bort en detektor, så kommer larmet utlösas.

Trådlösa larms akilleshäl är att de i teorin kan störas ut med rätt utrustning och en professionell tjuv. Denne tar såklart en stor risk att delar av larmet ej är utstört och det är osannolik att det lyckas, men man ska vara medveten om att det finns sådan professionell utrustning.

Vad säger försäkringsbolagen?
Försäkringsbolagen tycker om att man har larm, både mot inbrott, bränder och vattenskador. En del försäkringsbolag ger dig t om lägre premiekostnad om du meddelar dem att du nu installerat larm. Det skadar inte att fråga dem?

Trådlösa larm är godkända utifrån "larmklass R" och normalt för hemmabruk. Flera försäkringsbolag kräver trådburna larmsystem för godkännande för verksamhetsbruk, t ex i en butikslokal.
För hobbylokaler, föreningar och liknande brukar det dock fungera utmärkt. På dessa punkter skiljer sig bolagen åt, och utifrån att du eventuellt kan få en lägre kostnad på din försäkring är det såklart alltid en bra idé att kontakta försäkringsbolaget när larmet installerats.